Architectuur van de Film
Credits
- Speelduur
- 120 min.
- Taal
- Nederlands
- Ondertiteling
- Geen
Omschrijving
Film en architectuur hebben een bijzondere band met elkaar. In beide disciplines gaat het om het scheppen van ruimtes en plaatsen, of zelfs van complete werelden. Zoals de architect haar creaties optrekt uit beton, steen en glas, zo ‘bouwt’ een regisseur niet alleen met decors maar ook met de camerabewegingen, de montage, de soundtrack en de kleuren van zijn film. Misschien herkent u het gevoel dat je in sommige films zou willen wonen. Misschien heeft u ooit een bijzondere filmlocatie bezocht, om te ontdekken dat de plek er in werkelijkheid totaal anders uitziet. Welke invloed hebben films op de gebouwen van de toekomst? Hoe kunnen locaties hun eigen bijdrage leveren aan het verhaal dat de film te vertellen heeft?
Kevin Toma
Kevin Toma (Sittard, 1974) studeerde Film en Opvoeringskunsten aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (tegenwoordig Radboud Universiteit). Hij begon met het schrijven van filmrecensies voor de Filmkrant, en werkte later een periode als webredacteur voor cinema.nl. Hij is sinds 2007 als filmjournalist verbonden aan de Volkskrant. Daarnaast begeleidt hij al sinds 1994 stille films. Als muzikant en componist is hij autodidact. Hij heeft in opdracht van bkkc, Filmhuis Den Haag, Go Short Filmfestival, Movie W, Ekko en ook voor het IFFR en popfestival Lowlands nieuwe scores geschreven (en live uitgevoerd) bij onder andere Sunrise (1927), Häxan (1922) en Berlin, die Sinfonie der Groβstadt (1927). Toma, tegenwoordig gevestigd in Arnhem, is tevens filmdocent en dj.